The Best Lawyer » Чт мар 25, 2010 15:57
Доволі поширена також купівля автомобілів у фізичних осіб через товарну біржу.
Ставка оподаткування визначається відповідно до п. 12.1 Закону про ПДФО, згідно з яким дохід платника податку від продажу об'єкта рухомого майна оподатковується за ставкою у розмірі 15 %.
Щоб визначити, хто в даному разі є податковим агентом, необхідно звернутись до п. 12.3 Закону про ПДФО, де сказано: «якщо об'єкт рухомого майна продається за посередництвом юридичної особи (її філії, відділення, іншого відокремленого підрозділу) або представництва нерезидента, то така особа вважається податковим агентом платника податку стосовно оподаткування доходів, отриманих таким платником податку від такого продажу».
Здавалося б, товарна біржа і є в такому випадку податковим агентом. Проте чи є вона посередником?
Відповідь на це питання дає ст. 1 Закону України «Про товарну біржу» від 10.12.91 р. № 1956-XII: товарна біржа не займається комерційним посередництвом і не має на меті одержання прибутку. Стаття 278 Господарського кодексу України також недвозначно говорить, що здійснення торговельно-біржової діяльності має на меті організацію та регулювання торгівлі (зауважте, не посередництво!) шляхом надання послуг суб'єктам господарювання у здійсненні ними торговельних операцій спеціально утвореною господарською організацією – товарною біржею. Ще одним аргументом на підтвердження «непосередництва» є ст. 279 ГКУ, згідно з якою товарна біржа є особливим суб'єктом господарювання, який надає послуги в укладенні біржових угод, виявленні попиту і пропозицій на товари, товарних цін, вивчає, упорядковує товарообіг і сприяє пов'язаним з ним торговельним операціям.
Виходячи з вищевикладеного та вимог п. 17.2 Закону про ПДФО, можна зробити висновок, що особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку при купівлі через товарну біржу буде саме юридична особа, яка безпосередньо виплачує дохід на користь фізособи-продавця.
Проте ДПАУ в листі від 08.06.2006 р. № 6347/6/17-0216 стосовно біржових угод висловила іншу позицію:
«Агентські функції біржі, які вона повинна виконувати відповідно до п. 12.3 ст. 12 Закону, полягають у тому, що податок з доходів фізичних осіб сплачується продавцем самостійно до чи під час реєстрації біржової угоди, а біржі під час реєстрації угоди повинні проконтролювати (перевірити) правильність сплати (перерахування до бюджету) належної суми податку, здійснивши розрахунки (нарахування) сум оподатковуваного доходу та належного до сплати податку. Копії документів, які підтверджують сплату податку (платіжні доручення, квитанції), залишаються у документах біржі щодо реєстрації угоди. Тобто нарахування (обчислення) доходу та податку з нього є невід'ємним обов'язком податкових агентів, за посередництвом яких фізичні особи здійснюють купівлю-продаж належного їм майна.
Враховуючи те, що згідно з п. 12.3 ст. 12 Закону біржі визначено податковими агентами, вони повинні виконувати вимоги, покладені на податкових агентів, зокрема п. 1.15 ст. 1 та п. 19.2 ст. 19 Закону, щодо подання у строки, встановлені законом для податкового кварталу, податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, та сум сплаченого (перерахованого до бюджету) з них податку (ф. № 1ДФ).»
Досить суперечлива, на наш погляд, позиція, проте нею цілком виграшно може скористатися покупець.